Monday, December 21, 2009

umrah

Ibadah Umrah
Umrah ialah Haji kecil, ia diambil dari perkataan al-I'timar iaitu (ziarah). Orang yang mengerjakan Umrah akan berniat Ihram Umrah dari miqat, mengerjakan Tawaf Qudum, bersaie dan seterusnya bertahallul dari Ihramnya dengan bercukur atau bergunting.

1. Beriham Dari Miqat
Miqat Zamani:
Empat orang Imam telah bersependapat bahawa mengerjakan ibadat Umrah pada kesemua hari-hari di dalam setahun adalah harus kecuali lima hari mengikut pendapat Imam Hanafi iaitu pada hari Arafah dan empat hari selepasnya. Mereka berpendapat mengerjakan ibadat Umrah pada hari-hari tersebut adalah makruh yang membawa kepada haram.

Tanda Sempadan Tanah Haram:

Tan'im

:

Jalan menuju ke Madinah sejauh 6 km dari Mekah.

Wadi Nakhlah

:

Di timur laut sebelah Iraq dan jaraknya dengan Mekah sejauh 41 km.

Ja'ranah

:

Di sebelah timur sejauh 16 km.

Adhah

:

Jalan menuju ke Yaman dan jaraknya dengan Mekah sejauh 12 km.

Hudaibiyah

:

Di sebelah barat jalan ke Jeddah dan dinamakan sekarang ini dengan Asy-Syamisi sejauh 15 km dari Mekah.

Al-A'lam (tanda) ialah: Batu-batu yang dipahat setinggi satu meter kemudian diletakkan di tepi jalan-jalan tersebut.

Miqat Makani:
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah menetapkan tempat miqat bagi penduduk Madinah di Zul Hulaifah, bagi penduduk Syam di Juhfah, bagi penduduk Najd di Qarnul Manazil dan bagi penduduk Yaman di Yalamlam. Sabda Baginda Lagi: Miqat-miqat tersebut adalah bagi penduduk negeri-negeri tersebut dan bagi mereka yang melaluinya untuk menunaikan ibadat Haji dan Umrah. Manakala, selain dari mereka yang tersebut, miqatnya adalah mengikut arah kedatangan mereka, begitu juga dengan penduduk Mekah, miqatnya memadai dari Mekah. Para ahli Ilmu telah bersepakat mengenai tempat-tempat miqat tersebut.

Juhfah:
Merupakan miqat bagi penduduk Mesir, Syam dan mereka yang datang dari arahnya.

Abyar Ali (Zul Hulaifah):
Iaitu miqat bagi penduduk Madinah: Dinamakan Abyar Ali kerana ia merupakan tempat bekalan air bagi Bani Jathim, juga merupakan miqat yang paling jauh dari Kota Mekah iaitu kira-kira 450 kilometer. Perjalanan dengan unta dapat merentasi jarak tersebut selama sembilan hari, kira-kira 50 kilometer setiap hari (iaitu kira-kira 4 kilometer satu jam). Ia (50 Km) juga dinamakan satu marhalah.

Qarnul Manazil:
Sebuah bukit yang terletak di hadapan padang Arafah yang dikenali dengan Qarnul Manazil dan ia merupakan miqat bagi penduduk Taif dan mereka yang berada di belakangnya.

Zaatu Irqin:
Dinamakan Zaatu Irqin kerana ia merupakan sebuah bukit bernama Irqin, terletak di hadapan sebuah lembah yang dikenali dengan Wadi al-Aqiq iaitu sebuah perkampungan yang terletak sejauh 2 marhalah dari Kota Mekah. Miqat ini tidak terdapat di dalam hadis Rasulullah s.a.w, tetapi ia telah disepakati oleh para ulama.

Yalamlam:
Yalamlam merupakan salah sebuah dari bukit-bukit yang terdapat di sebelah utara, kira-kira 2 marhalah dari Kota Mekah dan ia adalah miqat bagi penduduk Yaman.
_______________________________________________________
2. Tawaf
Jika sudah sampai di Makkah, lakukanlah tawaf umrah mengelilingi Ka?bah tujuh kali putaran, dimulai dari Hajar Aswad dan berakhir di Hajar Aswad. Lalu shalatlah dua raka?at di belakang Maqam Ibrahim, dekat dengan Maqam ( kalau mungkin) atau jauh darinya.
_______________________________________________________
3. Saie
Setelah selesai shalat dua raka?at, pergilah ke Bukit Shafa untuk melakukan sa?i umrah tujuh kali putaran, dimulai dari Bukit Shafa dan berakhir di Bukit Marwa.

Doa Bersaie:

اللَّهُمَّ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ، وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَالسَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ، وَالنَّجَاة مِنْ النَّارِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى، اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ الْخَيْرِ كُلِّهِ مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ، وَأَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ.

Yang bermaksud: Wahai Tuhan yang membalik-balikkan segala hati, tetapkanlah hatiku di atas agamaMu. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala yang mewajibkan rahmatMu, segala yang meneguhkan keampunanMu, kesejahteraan daripada segala dosa, memperolehi Syurga dan terpelihara dari api Neraka. Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu hidayat petunjuk, ketaqwaan, terpelihara dari segala kesalahan dan kekayaan. Wahai Tuhanku, tolonglah aku supaya aku dapat menyebutMu, mensyukuri dan beribadat kepadaMu dengan sebaik-baiknya.
Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala kebajikan, apa yang aku ketahui, apa yang aku tidak ketahui dan apa yang belum aku ketahui. Aku memohon kepada Engkau Syurga dan perkara-perkara yang boleh mendekatkan aku kepadanya samada perkataan atau perbuatan. Aku berlindung dengan Engkau dari Neraka dan dari perkara-perkara yang boleh mendekatkan aku kepadanya samada perkataan atau perbuatan.

Bukit Safa:
Ketika mendaki bukit Safa disunatkan membaca Firman Allah

إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

Yang bermaksud: Sesungguhnya Safa dan Marwah itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah. Oleh itu sesiapa yang menunaikan ibadat Haji di Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tidak salah dia bersaie (berjalan secara berulang-alik) di antara keduanya. Sesiapa yang sukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah pemberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui.
Kemudian menghadap ke arah Kaabah lalu mengucapkan:

اللَّهُ أَكْبَر اللَّهُ أَكْبَر اللَّهُ أَكْبَر، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حَقًّا حَقًّا، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تَعَبُّدًا وَرِقًّا، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَلَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ.

Yang bermaksud: Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar Terbesar dari segala yang besar-besar, segala puji-pujian tertentu bagi Allah, Maha suci Allah Yang Maha Agung dengan puji-pujian yang mulia pagi dan petang. Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, Tuhan yang telah menepati segala janji-janjiNya, Tuhan yang telah menolong hambaNya dan menghancurkan segala musuh-musuh dengan keagunganNya. Tidak ada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, kepada Allah kami memperhambakan diri kami dengan penuh keikhlasan dan kejujuran.
__________________________________________________________
Bukit Marwah:
Ketika mendaki bukit Marwah disunatkan membaca Firman Allah:

إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

Yang bermaksud: Sesungguhnya Safa dan Marwah itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah. Oleh itu sesiapa yang menunaikan ibadat Haji di Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tidak salah dia bersaie (berjalan secara berulang-alik) di antara keduanya. Sesiapa yang sukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah pemberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui.
Kemudian menghadap ke arah Kaabah lalu mengucapkan:

اللَّهُ أَكْبَر اللَّهُ أَكْبَر اللَّهُ أَكْبَر، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حَقًّا حَقًّا، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تَعَبُّدًا وَرِقًّا، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَلَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ.

Yang bermaksud: Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar Terbesar dari segala yang besar-besar, segala puji-pujian tertentu bagi Allah, Maha suci Allah Yang Maha Agung dengan puji-pujian yang mulia pagi dan petang. Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, Tuhan yang telah menepati segala janji-janjiNya, Tuhan yang telah menolong hambaNya dan menghancurkan segala musuh-musuh dengan keagunganNya. Tidak ada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, kepada Allah kami memperhambakan diri kami dengan penuh keikhlasan dan kejujuran.
_________________________________________________________
4. Bertahallul dari Ihramnya dengan bercukur atau bergunting
Setelah selesai sa?i, pendekkanlah rambut kepala.

Dengan demikian, selesailah palaksanaan ibadah Umrah, dan bukalah pakaian ihram anda lalu gantilah dengan pakaian biasa.

HAJI DAN UMRAH

PENGERTIAN HAJJ DAN UMRAH

Haji pada syarak ialah mengunjungi Baitullah al-Haram dalam bulan haji kerana mengerjakan tawaf, sa'iedan wuquf di Arafah dengan menurut syarat-syaratnya serta menunaikan segala wajib-wajibnya.

Umrah pada syarak ialah menziarahi Baitullah al­Haram kerana mengerjakan tawaf, sa'ie dengan menurut syarat -syaratnya serta menunaikan segala wajib-wajibnya.

Haji diwajibkan sekali sahaja seumur hidup ke atas setiap orang Islam yang sudah baligh, berakal, merdeka, berkuasa sama ada lelaki atau perempuan. Begitu juga dengan hukum umrah adalah wajib sama seperti hukum haji.

SYARAT WAJIB HAJJ DAN UMRAH
Syarat wajib haji dan umrah adalah sama, iaitu:
# Islam - tidak wajib dan tidak sah ke atas orang kafir dan murtad wal'iyazubillah).
# Baligh (cukup umur ) tidak diwajibkan mengerjakan haji ke atas kanak -kanak dan jika ia mengerjakannya adalah sah tetapi tidak rnenggugurkan haji fardhunya.
# Berakal - tidak wajib ke atas orang gila dan tidak sah hajinya jika dilakukan.
# Merdeka - hamba abdi tidak diwajibkan rnenger­jakan haji, tetapi, sah dan rnendapat pahala jika dilakukan.
# Berkuasa rnengerjakan haji dan umrah, ia terbahagi kepada dua bahagian:

Pertama: Berkuasa dengan sendirinya iaitu:
1. Berkuasa membayar tambang-menambang dan segala perbelanjaan bagi rnengerjakan haji hingga selesai dan balik ke ternpatnya.
2. Mempunyai bekalan yang cukup untuk saraan nafkah orang yang di bawah tanggungannya.
3. Ada kenderaan pergi dan balik.
4. Aman di dalam perjalanan pergi dan balik seperti tidak ada peperangan, perompak, penyamun dan rnusuh yang rnengancarn keselarnatan diri atau hartanya, atau tidak ada penyakit yang berjangkit yang rnernbahayakan tubuh badan.
5. Sihat tubuh badan.
6. Berkesempatan rnasa untuk mengerjakan haji dan umrah.

Bagi wanita ditambah dua syarat lagi;

Dengan izin suami atau wali

Hendaklah ia ditemani oleh suami atau mahramnya (orang yang haram nikah dengannya) atau yang thiqat (perempuan yang dipercayai).

Mahram dalam Ibadat Haji Sunat atau Umrah Sunat

Haram bagi seorang perempuan menunaikan Haji Sunat atau Umrah Sunat tanpa ditemani mahram dengan syarat-syarat tertentu mengikut Qaul Muqabilul Asah. Di antara syarat-syaratnya:

a. Memastikan tidak adanya fitnah dan keselamatan diri terjamin.

b. Sekiranya bemazar, bukan mengada-adakan alas an nazar untuk menunaikan haji. *

Kedua: Berkuasa dengan pertolongan orang lain adalah: Bagi mereka yang sudah mencukupi syarat-syarat dari segi kewangan untuk menunaikan fardu haji tetapi tidak dapat mengerjakannya sendiri disebabkan oleh uzur dan sakit yang tiada harapan sembuh atau terlalu tua umumya, yang telah putus asa tidak dapat pergi menunaikan fardhu haji maka bolehlah digantikan dengan orang lain untuk mengerjakan haji itu bagi dirinya, dengan upah yang berpatutan atau dengan sukarela. Begitu juga dengan orang yang telah meninggal dunia yang berupaya semasa hayatnya tetapi tidak mengeIjakan haji maka terhutanglah fardu haji ke atasnya sehingga warisnya atau orang yang menerima wasiatnya menyelenggarakan hutang hajinya itu dengan upah yang berpatutan atau sukarela (Badal haji).

* Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH/Pusat Islam) II 1422 Hijrah pada 16 April 2001 .

SYARAT-SYARAT WAKIL ATAU ORANG YANG MENGAMBIL UPAH HAJI (BADAL HAJI)

1. Ia telah pun menunaikan fardu haji untuk dirinya sendiri dengan sempumanya.

2. Hendaklah melakukan ibadat haji untuk seorang sahaja bagi satu musim.

3. Ia mestilah berihram pada miqat orang yang dihajikannya atau pada tempat yang sarna jauhnya dengan miqat itu. Jika ditentukan kepadanya sesuatli miqat hendaklah ia berihram pada miqat yang ditentukan itu, jika tidak ditentukan mana-mana miqat maka hams bagi orang yang mengambil upah itu­ berihram pada miqat yang dilaluinya. .

Bagi orang yang berada di Makkah mengambil upah haji maka wajib ia keluar ke miqat yang dihajikannya, atau boleh juga pada mana-mana miqat yang lebih hampir kepadanya. Maka sekiranya ia berihram daripada miqatnya (di Makkah) nescaya berdosa dan wajib dikenakan dam, inilah Qaul yang muktamad oleh Syeikh Ibni Hajar dan Ramli.

Tetapi pada pendapat AI-Jamalul Tabari adalah diharuskan berihram di Makkah dengan tiada dikenakan dam dan tidak dikurangkan upahnya.

4. Ia hendaklah seorang yang cukup keahliannya bagi mengerjakan ibadat haji itu dengan menyempurnakan­nya seperti ia mengerjakan haji untuk dirinya sendiri.

Adapun dalil yang membolehkan mengerjakan haji untuk orang lain di antaranya yang bermaksud: Daripada Laqit bin Amir , bahawa ia telah mengadap Rasulullah SAW dan berkata, "Bahawa bapa hamba seorang yang telah tua, tidak berdaya menunaikan haji dan umrah dan tidak berkuasa mengikuti rombongan atau berjalan untuk mengerjakan haji atau umrah. Sabda Rasulullah SAW: "Tunaikanlah haji untuk bapamu dan umrahnya. "

(Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tarmizi)
RUKUN DAN WAJIB HAJI
Rukun Haji:
1. Niat Ihrarn
2. Wuquf di Arafah.
3. Tawaf
4. Sa'ie
5. Bercukur atau bergunting
6. Tertib pada kebanyakan rukun.

Wajib Haji:
1. Niat Ihrarn di Miqat
2. Bermalarn di Muzdalifah
3. Melontar Jamrah Al-Aqabah
4. Bermalarn di Mina
5. Melontar ketiga-tiga Jamrah pada hari Tasyrik, (11, 12 dan 13 Zulhijjah)
6. Meninggalkan perkara-perkara larangan dalam masa ihram.

RUKUN DAN W AJIB UMRAH
Rukun Umrah:
I. Niat Ihrarn
2. Tawaf
3. Sa'ie
4. Bercukur atau bergunting
5. Tertib

Wajib Umrah :
1. Niat ihrarn di Miqat
2. Meninggalkan perkara-perkara larangan dalam masa ihram.

PERBEZAAN RUKUN DAN WAJIB HAJJ DAN UMRAH

Rukun haji dari umrah itu adalah pekerjaan asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang mengerjakan haji dan umrah, (sekiranya salah satu daripada rukun haji dan umrah itu tidak dikerjakan sarna ada sengaja atau terlupa maka ibadat haji dan umrahnya tidak sah).

Adapun perkara-perkara wajib haji dan umrah itu ialah pekerjaan yang wajib dilakukan ketika mengerjakan kedua­dua ibadat itu, sebaliknya jika tidak dikerjakan salah satu daripadanya maka haji dan umrah itu sah tetapi wajib ke atasnya darn serta berdosa jika ditinggalkan yang wajib itu dengan sengaja.
************************************************
2. HURAIAN RUKUN HAJI DAN UMRAH
NIAT IHRAM
Iaitu niat masuk mengerjakan haji atau umrah atau kedua-duanya sekali. Sesiapa yang berbuat demikian maka ia dianggap sudah berihram dan haramlah ke atasnya melakukan setengah-setengah perkara yang sebelum ihramnya diharuskan, seperti memakai pakaian bersarung bagi lelaki, menutup muka dan dua tapak tangan (pergelangan tangan) bagi perempuan, memakai bau­bauan, bersetubuh, berburu binatang, menebang atau mencabut pokok di Tanah Hararn dan lain-lain daripada perkara pantang larang dalarn ihram.
Niat Ihram Haji tertakhluk kepada Cara haji yang akan dikerjakan.

A. Cara-cara mengerjakan haji:
Para ulamak bersependapat bahawa cara mengerjakan haji itu ada tiga iaitu: Haji Ifrad, Haji Tarnattu' dan Haji Qiran.

1. Haji Ifrad - mengerjakan haji dahulu dalarn bulan­ bulan haji* kemudian.mengerjakan umrah.
* Bulan-bulan haji bermula dari 1 Syawal hingga terbit fajar 10 Zulhijjah.

2. Haji Tamattu' - mengerjakan umrah terlebih dahulu dalam bulan-bulan haji. Kemudian dikerjakan haji dalam tahun itu juga. Cara ini dikehendaki seorang itu berniat ihram umrah sahaja dan ditunaikan segala rukun-rukun serta wajib-wajibnya. Apabila tiba waktu haji hendaklah ia berihram haji pula. Cara ini dikenakan dam mengikut syarat-syaratnya.

3. Haji Qiran - Berniat mengerjakan haji dan umrah serentak dalam bulan-bulan haji dengan mengerjakan amalan-amalan haji sahaja atau berniat mengerjakan umrah sahaja tetapi sebelum tawaf ia berniat mengerjakan haji.

Peringatan:

1. Mengikut pendapat Mazhab Syafi'ie Haji Ifrad adalah lebih afdal dengan syarat hendaklah dikerjakan umrah di dalam tahun itu juga.

2. Terdapat setengah bakal-bakal haji berniat ihram haji (Haji Urad) tetapi mengikut perbuatan orang yang berniat ihram umrah seperti ia bercukur atau bertahallul selepas Sa'ie sebagaimana orang yang mengerjakan umrah. Ini hendaklah dijaga dan diambil perhatian supaya jangan sampai ibadat hajinya tidak sempuma.
B. Memakai Pakaian Ihram:
Sebelum seseorang itu berniat ihram di Miqat hendaklah ia memakai pakaian ihram.

Bagi lelaki ialah dua helai kain lepas (tidak bercantum) sehelai dipakai untuk menutupkan auratnya di antara pusat dan lutut dan sehelai lagi dibuat selendang. Disunatkan berwarna putih.

Pakaian ihrarn bagi perempuan pula hendaklah menutup semua badannya kecuali muka dan dua tapak tangan
C. Sebahagian daripada sunat-sunat sebelum berihram ialah:
1. Mengerat kuku
2. Menanggalkan bulu ketiak, ari-ari, mengandam misai, janggut dan rambut.
3. Mandi sunat ihram.
4. Memakai minyak rambut dan bau-bauan.
5. Memakai pakaian ihram berwarna putih.
6. Sembahyang sunat ihram.
7. Membanyakkan bacaan talbiah selepas berniat. Setelah sempurna memakai pakaian ihram bolehlah berniat untuk mengerjakan haji atau umrah atau kedua­duanya sekali bagi orang yang mengerjakan Haji Qiran

Perhatian:
Perempuan yang di dalam haid atau nifas boleh berniat haji atau umrah atau kedua-duanya.

D. Perkara-perkara yang dilarang semasa berihram
Sebaik sahaja seseorang itu berniat haji atau umrah maka wajiblah menjaga pantang larang ihram seperti berikut:
1. Menutup kepala atau sebahagian daripadanya, seperti memakai songkok, serban dan sebagainya . tetapi tidak menjadi larangan sekiranya berteduh di bawah batang pokok atau payung (bagi lelaki).
2. Memakai pakaian bersarong sarna ada berjahit atau sebagainya seperti seluar, baju kemeja, sarong kaki (bagi lelaki).
3. Menutup muka (bagi wanita).
4. Memakai sarong tangan (bagi lelaki dan wanita).
5. Memakai bau-bauan pada badan atau pakaian atau pada makanan, minuman atau menyedutnya ke dalam hidung (bagi lelaki dan wanita).
6. Memakai minyak pada kepala atau janggut (bagi lelaki dan wanita).
7. Menanggalkan rambut atau menghilangkan mana­-mana bulu dianggota badan.(bagi lelaki dan wanita)
8. Mengerat atau membuang kuku (bagi lelaki dan wanita).
9. Memotong, menebang atau mencabut pokok atau tumbuhan di Tanah Hararn (bagi lelaki dan wanita).
10. Membunuh binatang yang halal dimakan atau membinasakannya sama ada di Tanah Haram atau di Tanah Halal (bagi lelaki dan wanita).
11. Bersetubuh.
12. Melakukan perkara pendahuluan bersetubuh seperti bercium,berkucup-kucupan atau berpeluk yang menaikkan nafsu syahwat.
13. Akad nikah sama ada ijab atau qabul untuk diri sendiri atau mewakili orang lain.

mekah 12 tahun akan datang

BANGUNAN-BANGUNAN YANG DICADANG DAN DALAM PEMBINAAN



PAYUNG ELEKTRONIK DI MASJIDIL HARAM


MASJIDIL HARAM



JAMBATAN JAMRAH BERNILAI USD 1.2 BILLION

mengerjakan umrah

MENGERJAKAN UMRAH

Alhamdulillah, Tahun 2009 membuka tirai dan lembaran baru. Waktu cuti sekolah dinantikan sebilangan kita. Ini adalah peluang bagi pegawai-pegawai kerajaan menunaikan umrah bersama anak-anak atau keluarga. Almaklum, cuti sekolah inda ada kan dingaukan. Waktu berehat dan peluang bersama-sama menikmati cuti persekolahan.

Melancong sambil beribadat memberikan peluang untuk mendapat redha ALLAH kerana keutamaan ziarah telah digariskan dalam hadis Rasulullah di tiga tempat iaitu Masjidil Haram di Makkah, Masjid an-Nabawi di Madinah dan Masjidil Aqsa di Palestin.

Pekerjaan ibadat umrah inda sesibuk pekerjaan ibadat haji. Ibadat Haji memerlukan tenaga, masa dan tempat yang berlainan untuk dikerjakan. Berbanding pekerjaan Ibadat Umrah hanya dikerjakan sedikit masa dan tempat. Umrah dikatakan haji kecil dan rengkas.

Pada kebiasaan perjalanan umrah mengikuti Pakej Darussalam Holdings, kita akan dibawa beberapa hari di Madinah dan selebihnya berada di Mekkah. Bakal jemaah Umrah dikehendaki menyediakan senarai di bawah ini;


i. Pasport antarbangsa
ii. Tiket pergi dan balik
iii. Buku suntikan
iv. Borang permohonan visa dan gambar
v. Kod kebenaran visa umrah
vi. Gambar yang diimbas (scan)
vii. Dokumen-dokumen sokongan seperti sijil nikah, surat beranak dan lain-lain.

Pekerjaan wajib haji ada 6, manakala wajib umrah cuma ada 2 iaitu Berniat Ihram di Miqat dan Meninggalkan Perkara-perkara yang Diharamkan Semasa Berihram. Melaksanakan 5 rukun Umrah;

  1. Niat Ihram.
  2. Tawaf.
  3. Sa’ie.
  4. Bercukur / Bergunting.
  5. Tertib.

Apabila selesai saja beberapa hari berada di Kota Suci Madinah, jemaah akan bertolak ke Kota Suci Mekkah. Di sinilah bermulanya perjalanan Umrah. Dengan singgah di Bir Ali (tempat Miqat) setelah memakai dengan lengkap pakaian ihram dari hotel di Madinah, jemaah berniat dengan niat ihram umrah.

Melebihi 498 kilometer perjalanan dari Madinah ke Mekkah, mengambil masa 6 ke 8 jam, memerlukan kesabaran dalam diri jemah. Dengan kemudahan tandas dalam bas persiaran moden ketika ini, mengurangkan kegelisahan pada jemaah. Hanya sekali sahaja bas akan singgah di dalam perjalanan ini. Ini memberi peluang pemandu bas berehat dan jemaah mengerjakan sembahyang. Di sinilah perlunya jemaah mengetahui cara-cara mengerjakan Solat Jamak dan Qasar.

Apabila jemaah selamat sampai di Kota Suci Mekkah, setelah menyimpan beg masing-masing dan berehat melepaskan lelah di bilik hotel, jemaah akan turun ke Masjidil Haram untuk mengerjakan Tawaf mengelilingi Baitullah 7 kali, Sa’ie berulang alik dari Safa ke Marwah 7 kali dan bercukur (atau bergunting melebihi 3 helai rambut), maka selesailah pekerjaan umrahnya.

Selesai bergunting, jemaah balik ke hotel dan menyalin pakaian. Sepanjang menginap di Kota Suci Makkah, jemah melakukan aktiviti biasa dan beribadat di Masjidil Haram. Sementara masa masih ada dan menunggu hari pulang, jika jemaah berkeinginan mengerjakan umrah lagi, jemaah bolehlah memulakan sepertimana perbuatannya sebelum berangkat meninggalkan Madinah, jemaah berpakaian ihram menuju ke Ja’ranah atau Tan’aim untuk berniat ihram di sana. Perkhidmatan bas atau teksi boleh didapat di sekitar luar Masjidil Haram untuk membawa ke salah satunya.